ISO
9001:2000
ISO 9001:2000 Systemy zarządzania jakością
-
Międzynarodowa norma określająca wymagania, które powinien spełniać system zarządzania jakością w organizacji.
Do głównych wymagań normy ISO 9001
należą m.in.: wprowadzenie nadzoru nad dokumentacją i zapisami, zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością, usystematyzowanie zarządzania
zasobami, ustanowienie procesów realizacji wyrobu, dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów, procesów).
Wszystkie te wymagania są szczegółowo opisane w przedmiotowej normie i
uwzględniają osiem zasad jakości:
1. zorientowanie na klienta (pozycja organizacji na rynku jest zależna od jej klientów);
2. przywództwo (kierownictwo organizacji wypracowuje kierunki jego rozwoju);
3. zaangażowanie ludzi (najcenniejszym dobrem organizacji
są ludzie);
4. podejście procesowe (skuteczność i efektywność organizacji
zależą w głównej mierze od jakości realizowanych w niej procesów);
5. systemowe podejście do zarządzania (zarządzanie jakością jest traktowane jako zarządzanie wzajemnie ze
sobą powiązanymi procesami);
6. ciągłe doskonalenie (stałym celem organizacji jest ciągłe doskonalenie realizowanych w niej procesów);
7. rzeczowe podejście do podejmowania decyzji (podejmowanie decyzji opiera się na analitycznej, logicznej bądź intuicyjnej analizie wszelkich dostępnych danych i informacji);
8. wzajemne korzyści w stosunkach z dostawcami (tworzenie wzajemnie korzystnych stosunków z dostawcami materiałów i usług stanowi dla organizacji gwarancję wysokiej jakości).
|